Tuesday, March 11, 2008

saat hati takut akan masa remaja...

hatiku sayang..mengapa engkau ketakutan..??
hati:"aku sungguh bimbang akan dirimu..."
aku :"apa yang engkau bimbangkan atas diriku..??"
hati :"aku bimbang...dimasa usia sekarang ini..akan banyak ujian yang datang mengujimu..
diusia remaja ini..maksiat akan senantiasa mengintaimu...terutama masalah pasangan.."
aku :"hhmm..hatiku sayang..kamu jangan bimbang..aku akan selalu menjagamu...aku tak akan menghampiri wanita..."
hati :"ya..aku tahu niat baikmu...tapi..walau pun kamu tiddak menghampiri mereka,mungkin mereka yang menghampiirimu.."
aku :"walau pun aku bersama seorang wanita..,aku takkan tergoda terhadapnya.."
hati :"engkau yakin..??sekuat apa iman yang ada di dadamu..??"
aku :"iman di dadaku cukup kuat.."
hati :"jika kamu sudah mendekati mereka, kamu tidak akan sanggup untuk bertahan...sudah banyak orang~orang yang berkata sepertimu. bahkan malaikat pun pernah mengalami ujian seperti itu. padahal iman mereka sangat kuat. tapi ternya tetap kalah oleh wanita...sebab itu aku berpesan padamu..tolong berhati~hatilah.."
aku :"hhmm..baiklah wahai hati ku sayang...aku juga tidak ingin kita berdua disiksa di neraka ALLAH...aku sangat menyayangimu..dan aku tak ingin engkau terlukai oleh siapa pun.."

hati :"aku menyarankan kepadamu..jika engkau memang ingin berteman dengan seorang wanita.,maka nikahilah wanita itu...sehingga apa yang engkau lakukan dan apa yang engkau rasakan terhadapnya tidak menjadi dosa..tapi menjadi pahala.."
aku :"baiklah wahai hati...aku akan mencoba kearah itu..."

No comments: