Tuesday, November 4, 2008

mendung langitku

"ya allah..." fandy menggumam didalam hati. ia teringat akan dosa dosanya yang telah lalu. "allah..adakah dosa dosaku dimasa laluku masih bisa untuk diampuni ya allah..??ramai orang yang dekat padaku, namun ketika mereka tau akan dosa dosaku serta betapa otornya masa laluku, mereka berlari dan menjauh dariku sejauh-jauhnya".

fandy masih duduk diam tanpa gerak. matanya menatap jauh kearah langit. air matanya mengalir mengingat kejadian beberapa hari yang lalu. ketika ia mencoba untuk melamar seorang gadis suci yang taat terhadap agama.

"izzah..engkau terlalu indah untuk ku miliki...engkau suci dan selalu terjaga dari berbuat dosa, sedangkan aku hanya manusia kotor yang lagi hina.."

hp fandy bergetar, ada sms yang masuk tertulis nama"nur izzah" diatas sms itu. "assalamu'alaikum akhh...saya ada kirim sesuatu ke email akhh..harap segera akhh aca dan balas.." fandy terus membalas sms itu" wa'alaikum salam ukhty..adakah ni jawaban dari ustaz..??"
"akhh baca dulu dan tolong balas segera.."balasan dari izzah kembali diterima...

pagi itu fandy segera pergi ke lab komputer, dan segera membuka emailnya. dalam email itu izzah meminta fandy untuk menceritakan semua masa lalu fandy. termasuk semua dosa yang telah fandy lakukan dimasa lalu.

"izzah..,aku tidak akan menyembunyikan apa pun ttentang diriku kepadamu izzah."gumam fandy di dalam hati.

fandy mula mengetik menyampaikan semua tentang dirinya kepada gadis suci yang ingin ia nikahi itu.

"ya allah..betapa kotornya aku ini...adakah aku ini layak untuknya..bolehkah aku memilikinya ya allah..??"fandy sangat merasa hina atas dosa dosa lalu yang telah ia lakukan. air matanya keluar tanpa ia sadari. mengalir dan membasahi pipinya, dan terus mengalir hingga sampai ke jenggotnya yang tidak lebat. hatinya kian terluka, ia sangat sedih. rasa itu dapat terlihat dari wajahnya yang kiam muram.

"ya allah..aku ikhlas seandainya ia tidak sanggup untuk menerimaku. aku sadar..aku terlalu hina untuk gadis suci seperti dia...ya allah..berikanlah kesabaran dihati ini untuk menjalani takdir-MU ini ya allah. allah...aku tidak pernah ingin melakukan dosa dosa itu ya allah. tapi dosa dosa itu telah terjadi, dan aku tidak bisa menghapus masa laluku ya allah." fandy kembali menangis tersedu sedu. terlihat kepiluan diwajahnya.

"ya allah..ku coba untuk mensucikan diri ini...ku coba tuk menikah dengan jalan-MU yang suci ya allah...ampunilah aku ya allah.."

2 comments:

syahid said...

assalamualaikum akhi. yg mendung itu biarkan berlalu. Allah sendiri pernah menyebut.bahawa Dia tidak melihat ksah silam, namun lihat betapa sunnguhnya engkau membuang semua cerita itu dri hidupmu..ana faham..dan ana mmg fhm..
semoga diberi kekuatan..amin..

yusufharun said...

terima kasih sahabat..smoga ALLAH kuatkan ana..